Pages

Selasa, Jun 19

Salah kah ?

Assalamualaikum w.b.t ...



CINTA. Merangkumi lima huruf dan satu perkataan namun membawa seribu satu makna. Salahkah cinta, bercinta, mencintai dan dicintai? 

Mudah sahaja untuk menjawab persoalan itu sebenarnya.
Kalau cinta itu haram dan salah, maka tiadalah kita pada hari ini. Kalau salah, masakan Rasulullah begitu mencintai Saidatina Khadijah. Jika haram, bagaimana pula dengan ketulusan cinta Zulaika terhadap Nabi Yusuf as. Bagaimana pula dengan cinta agung Adam dan Hawa. Berdosakah mereka kerana ditanamkan segenap perasaan CINTA dalam hati-hati insan-insan mulia ini?

Tidak perlulah mual, resah, keliru, loya dan gusar lagi kerana jawapannya nyata, terang lagi bersuluh.
CINTA TIDAK SALAH

Cinta itu anugerah yang Allah hadiahkan kepada hambanya dalam bentuk fitrah. Kalau seorang jejaka tampan bernama Ahmad Romeo jatuh cinta kepada seorang Siti Juliet, maka itu perkara biasa, Sedangkan, Allah sebutkan menerusi SMS cintanya kepada kita;

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu:wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).(Al-Imran:14) 


Masalah yang kita hadapi sekarang ialah cara masyarakat dan ummah kita menghargai anugerah ini. 
Para pembaca hensem segak sekalian, kalaulah saya bagi sebuah kereta Ferrari merah metallic serta berkilat, bagaimanakah kalian menunjukkan bahawa kalian menghargainya?
Sudah semestinya kalian akan menjaganya dengan rapi, polish lima kali sehari, pergi carwash setiap hari dan sebagainya tanda kalian sangat menghargai pemberian mahal tersebut.

Begitu juga dengan anugerah cinta. Kalau kita dianugerahkan sebuah perasaan cinta kepada seseorang yang begitu sukar dimiliki, sudah tentu kita inginkan sebuah percintaan yang halal bersama si dia sebagai tanda anda menghargai anugerah cinta terhadap insan tersebut. Jadi, anda akan menikahi si dia dengan sah supaya anda berhak melakukan apa-apa yang diharamkan sebelumnya bersama si dia. 

Sebaliknya, seandainya anda dianugerahkan perasaan cinta ini terhadap seorang insan yang begitu mudah didekati serta menyalahgunakan anugerah tersebut, anda akan melamarnya untuk mengikat sebuah ikatan cinta yang haram melalui sistem (tudia sistem aih!) bercouple. Hal ini bermakna anda tidak menghargai anugerah cinta tersebut dan memilih untuk menjaja anugerah tersebut dengan diskaun sediskaun-diskaunnya. Akhirnya, anugerah yang mahal bertukar menjadi murah, fitrah yang diiringi barakah bertukar menjadi fitnah dan amarah Allah. 

Sayang sejuta kali sayang, ramai pasangan tidak menghargai anugerah cinta yang Allah kurniakan kepada mereka. Lebih sedih lagi, mereka tidak menghargai Tweet Allah yang berbunyi:

“Dan janganlah kalian mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Al-Israa’: 32)
Bersyukurlah dengan anugerah CINTA ini. Hargailah sebaiknya.

 “ Dan (ingatlah juga) tatkala TuhanMu memaklumkan , sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambahkan ( ni’mat ) kepadamu dan jika kamu mengingkari ( ni’matKu) maka sesungguhnya azabKu sangat pedih.” ( Surah Ibrahim ayat 7) 

Tag : Aisyah Shakirah (; 

Terima Kasih Daun keladi , kalau rajin jenguk lagi xD hehehehew